Boroskopy

Od 25 lat zajmujemy się szeroko pojętą diagnostyką boroskopową.

Co to jest diagnostyka boroskopowa?
silnikach lotniczych jest to podstawowa diagnostyka wizualna miejsc niedostępnych dla ludzkiego oka.

Turbiny silników samolotowych turboodrzutowych pracują w wysokich temperaturach do 1000 stopni Celsjusza podczas startu a w trakcie lotu utrzymują temperaturę 800 stopni. Przez tak duże temperatury najbardziej narażonymi elementami na uszkodzenia są łopatki turbin silników lotniczych .Mino wykonania łopatek turbin w specjalnej technologii i ograniczenia czasu prac, turbiny te są regularnie przeglądane za pomocą boroskopów przez specjalne otwory kontrolne. Boroskopy te są w stanie wykryć i zmierzyć pęknięcie wielkości ludzkiego włosa. Pęknięcie to można powiększyć kilkadziesiąt razy. Tego rodzaju diagnostyka zwiększa bezpieczeństwo lotów i eliminuje katastrofy lotnicze.

Po 25 latach pracy na wielu boroskopach nasza firma wyprodukowała Boroskop pod nazwą STANDO. Urządzenie to stosowane jest do diagnostyki samochodów a przede wszystkim ich silników.Nasze doświadczenie zaowocowało stworzeniem urządzenia o odpowiednich parametrach takich jak:
– Wąska na 6mm kamera
– Odpowiednie oświetlenie elementu badanego
– Głębokość badanego detalu do 1 m
– Możliwość wykonywania za pomocą dzojstika ruchów po okręgu 360 stopni i zagięcia sondy wstecz o 180 stopni.
– Sonda jest odporna na pracę w olejach silnikowych i przekładniowych.
– Niska masa jednostki kontrolnej gwarantuje wygodną pracę jedną ręką.
– Dzięki ekranowi o wysokiej rozdzielczości nasze urządzenie charakteryzuje się wysokimi parametrami obrazu.
– Nasze urządzenie ma możliwość zapisu obrazu w formie zdjęć i filmów. Można przenosić je za pomocą karty i wtyku USB na komputer z możliwością wysłania.

Na filmach pokazuję dwa proste przypadki wykorzystania Boroskopu Stando.

Pierwszy pokazuje diagnozę silnika stojącego w złych warunkach.Pomimo że właściciel zarzekał się że silnik jest w stanie idealnym badanie boroskopowe wykazało obecność wody w silniku co spowodowało silną korozję gładzi cylindrów.

Drugi przypadek: Klient przyjechał do nas z problemem twardo pracującego silnika BMW F16 X6. Podczas badania borokopowego stwierdzono kolizję zaworów z tłokami, wytarcie cylindrów i zabicie kolektora ssącego nagarami w 60% o czym kupujący nie został poinformowany. Po diagnozie okazało się że auto zostało kupione dwa miesiące wcześniej z przebiegiem 164000km.

Wszystkie wady występujące w tym pojeżdzie miały charakter długiej eksploatacji bez odpowiedniej obsługi .Po dostarczeniu filmu samochód wrócił do sprzedającego.Nasze Boroskopy Stando dają wiele możliwości diagnostycznych dla autoryzowanych stacji obsługi i serwisów niezależnych .Pozdrawiam Witold Stando