Boroskopy
Od 25 lat zajmujemy się szeroko pojętą diagnostyką boroskopową.
Co to jest diagnostyka boroskopowa?
W silnikach lotniczych jest to podstawowa diagnostyka wizualna miejsc niedostępnych dla ludzkiego oka.
Turbiny silników samolotowych turboodrzutowych pracują w wysokich temperaturach do 1000 stopni Celsjusza podczas startu a w trakcie lotu utrzymują temperaturę 800 stopni. Przez tak duże temperatury najbardziej narażonymi elementami na uszkodzenia są łopatki turbin silników lotniczych .Mino wykonania łopatek turbin w specjalnej technologii i ograniczenia czasu prac, turbiny te są regularnie przeglądane za pomocą boroskopów przez specjalne otwory kontrolne. Boroskopy te są w stanie wykryć i zmierzyć pęknięcie wielkości ludzkiego włosa. Pęknięcie to można powiększyć kilkadziesiąt razy. Tego rodzaju diagnostyka zwiększa bezpieczeństwo lotów i eliminuje katastrofy lotnicze.
Po 25 latach pracy na wielu boroskopach nasza firma wyprodukowała Boroskop pod nazwą STANDO. Urządzenie to stosowane jest do diagnostyki samochodów a przede wszystkim ich silników.Nasze doświadczenie zaowocowało stworzeniem urządzenia o odpowiednich parametrach takich jak:
– Wąska na 6mm kamera
– Odpowiednie oświetlenie elementu badanego
– Głębokość badanego detalu do 1 m
– Możliwość wykonywania za pomocą dzojstika ruchów po okręgu 360 stopni i zagięcia sondy wstecz o 180 stopni.
– Sonda jest odporna na pracę w olejach silnikowych i przekładniowych.
– Niska masa jednostki kontrolnej gwarantuje wygodną pracę jedną ręką.
– Dzięki ekranowi o wysokiej rozdzielczości nasze urządzenie charakteryzuje się wysokimi parametrami obrazu.
– Nasze urządzenie ma możliwość zapisu obrazu w formie zdjęć i filmów. Można przenosić je za pomocą karty i wtyku USB na komputer z możliwością wysłania.
Na filmach pokazuję dwa proste przypadki wykorzystania Boroskopu Stando.
Pierwszy pokazuje diagnozę silnika stojącego w złych warunkach.Pomimo że właściciel zarzekał się że silnik jest w stanie idealnym badanie boroskopowe wykazało obecność wody w silniku co spowodowało silną korozję gładzi cylindrów.
Drugi przypadek: Klient przyjechał do nas z problemem twardo pracującego silnika BMW F16 X6. Podczas badania borokopowego stwierdzono kolizję zaworów z tłokami, wytarcie cylindrów i zabicie kolektora ssącego nagarami w 60% o czym kupujący nie został poinformowany. Po diagnozie okazało się że auto zostało kupione dwa miesiące wcześniej z przebiegiem 164000km.
Wszystkie wady występujące w tym pojeżdzie miały charakter długiej eksploatacji bez odpowiedniej obsługi .Po dostarczeniu filmu samochód wrócił do sprzedającego.Nasze Boroskopy Stando dają wiele możliwości diagnostycznych dla autoryzowanych stacji obsługi i serwisów niezależnych .Pozdrawiam Witold Stando